قوانین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

http://www.sibapanel.ir/images/articles/iStockphoto_Thinkstock_people-_social_network_0_0_0_0.jpg

به یاد دارید که در دوران مدرسه ابتدایی و راهنمایی در رابطه با قوانین فیزیک یاد گرفتید چگونه به کل عالم هستی نظم و ترتیب می دانند؟ آن زمان بود که با دانستن قوانین زیر ساختی انرژی و مواد، تازه جزئیات بسیاری از مطالب دیگر برای شما منطقی جلوه می کردند! درسته است؟در این مطلب سعی شده این قوانین جهان مادی را در رابطه با بازاریابی در شبکه های اجتماعی بررسی کنیم. سوال اصلی در این بین اینست که “قوانین اساسی که به عنوان زیربنای هر آنچه که در شبکه های اجتماعی انجام می دهیم، شناخته می شوند، شامل چه مواردی است؟ و شما چگونه می توانید این قوانین را برای بهتر شدن موقعیت برند خود به کار ببرید؟”قوانینی که به نظر می رسد تشکیل دهنده بنای شبکه های اجتماعی باشند به قرار زیر هستند:

http://www.sibapanel.ir/images/articles/sharing-too-much-information-on-social-networks.jpg-710x450.jpg

۱- قانون ارتباط دو سویه

نام اساسی ترین عنصر شبکه های اجتماعی باید خودش گویای تمام مطالب و خم و چم شبکه های اجتماعی باشد. اتم چیست، حیاتی ترین عامل شکل دهنده شبکه های اجتماعی چیست؟ ارتباط دو سویه!!!در هر تصمیمی که اتخاذ می کنید، اولین نکته ای که در نظر می گیرید باید این موضوع باشد که: این فعالیت چگونه بر روابط دو سویه من با مخاطبین تاثیر می گذارد؟ آیا این کار روابط گذشته ای که با مخاطبین داشتم را قوی تر می کند؟ آیا مخاطبین بیشتری برای من به ارمغان می آورد؟تمامی قوانین دیگری که در ادامه به آن اشاره می کنم، به نوعی مرتبط با این اولین قانون شبکه های اجتماعی می باشد.


۲- قانون گوش دادن

بر خلاف رسانه های دیگر، رسانه های اجتماعی همگی تعاملی هستند. این دقیقا همان عاملی است که موجب متمایز شدن رسانه های اجتماعی از دیگر رسانه ها می شود. ارتباط در این شبکه ها یک ارتباط دو سویه است. این ارتباط دو سویه در شبکه های اجتماعی است که موجب می شود هر نا متخصصی تبدیل به متخصص تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی شود و البته موجب پیچیده شده و در عین حال گسترده شده شبکه های اجتماعی می شود. بجای نوشتن یک مطلب که تنها ارتباطی یک طرفه را برای مخاطب ایجاد می کند، ما باید خودمان را با مخاطب در یک ارتباط و گفتگوی دو سویه قرار دهیم.

یکی از فاکتورهای اصلی و تعیین کننده در بازاریابی شبکه های اجتماعی گوش فرا دادن به مطالب منتشر شده در این شبکه ها است. توجه کنید و ببینید که مشتریان شما درباره شما چه می گویند. چه چیزی را صمیمانه دوست دارند؟ از چه چیزی تنفر دارند؟ درباره رقبای شما چه می گویند؟ اگر بر فرض شکلات می فروشید، بطور کلی چه نظری در رابطه با شکلات دارند؟

مشتریان شما یک ارتباط داینامیک و دو سویه با محصول شما دارند، اما این ارتباط در طی زمان دست خوش تغییر شده و میزان آن کم یا زیاد می شود و شما تنها در صورتی که به مخاطب خود و گفتگوی های وی با دیگران گوش فرا دهید می توانید از تکامل و تغییر این ارتباط مطلع شوید.

۳- قانون تمرکز

بازاریابی شبکه های اجتماعی به نسبت موضوع جدیدی است. در آغاز در صحنه بازاریابی اجتماعی بازیکنان و نقش آفرینان بسیار اندکی حضور داشتند و در نتیجه گاهی برند ها برای مردم به معنای همه دار و ندار آنها بود. اما همچنان که رفته رفته بازار شلوغ تر شد و مشتری های جدید تری در آن حضور یافتند، استراتژی بهتر و مناسبتر برای آن چیزی جز تمرکز نیست. یک بازار تخصصی برای خود پیدا کنید. جمعیتی از مخاطبین هدف خود پیدا کنید. بیان ویژه و یکتایی برای خود پیدا کنید و بر این موارد و ویژگی ها تمرکز کنید.

همواره بهتر است ارتباطی دو سویه و قوی با افرادی داشته باشیم که علاقه ای عمیق به برند شما دارند، تا اینکه ارتباطی ضعیف و بی پایه و اساس با گروهی از افراد داشته باشیم که ممکن است حتی جزء بهترین مخاطبین شما هم قرار نگیرند. که ما را در مرحله بعدی به قانون کیفیت می رساند . . .


۴- قانون کیفیت

شما خواهان داشتن ارتباطی خوب و با کیفیت در شبکه های اجتماعی هستید.. همانند داشتن دوستان خوب و با کیفیت که ارزشی برابر وزن خودشان در قابل طلا دارند. متمرکز بودن به این موضوع بسیار کمک می کند: این کار باعث می شود تا قادر به برآورده ساختن نیازها و انتظارات بهترین مشتریان خود شوید. اما شما نیاز به سرمایه گذاری در بهترین روابط دو سویه می باشید و این کار از طریق تولید محتوای با کیفیت انجام پذیر می باشد. این کار با گوش دادن و توجه کردن به محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی انجام پذیر می باشد. این کار با برقراری تعامل با مشتریان شما انجام پذیر می باشد.

به عبارتی می توان گفت کیفیت برگ برنده و محرکی برای کمیت می باشد. اگر شما از مجموعه ای از مخاطبین در شبکه توئیتر شامل ۱۰۰۰ نفر دنبال کننده برخوردار باشید که محتوای منتشر شده از طرف شما در شبکه توئیتر را باز نشر می کنند و با شما در مورد آن محتوا تعامل برقرار می کنند، ارزشی بالاتر از داشتن ۱۰۰۰۰ دنبال کننده در این شبکه را دارد که حتی ممکن است تعداد بسیاری از آنها بطور کامل نسبت به محتوای شما بی توجه باشند.

۵- قانون اختلاط و ترکیب

شما به‌خوبی می‌دانید که سرمایه‌گذاری کردن در طی زمان منجر به ایجاد منفعت مرکب برای شما می‌شود، به عبارتی می‌توانید از سود حاصل از درآمد خودتان بازهم سود کسب کنید.

به دلیل اینکه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند از طریق اشتراک‌گذاری اجتماعی میزان رسایی خودش را افزایش دهد، مثال اشاره‌شده در رابطه با سود سرمایه در این رابطه هم وجود دارد. به عبارتی می‌توان از این موضوع تحت عنوان اثر مرکب اجتماعی نام برد. شما محتوای خوب و باکیفیت تولید می‌کنید و آن را با شبکه دنبال کنندگان خودتان به اشتراک می‌گذارید، سپس شخص دیگری اقدام به اشتراک‌گذاری آن با شبکه ارتباطی خودش می‌کند و این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که می‌بینیم به دلیل آن اشتراک‌گذاری اولیه مطلب شما بارها و بارها به اشتراک گذاشته می‌شود. به عبارتی زمانی که این روش تأثیرگذار است، واقعاً از اثر آن شگفت‌زده می‌شوید.

این اشتراک‌گذاری‌ها و صحبت کردن‌ها در مورد محتوای شما در فضای آنلاین روش‌های جدیدی برای دست پیدا کردن مخاطبین جدید به محتوای شمارا از طریق سایت‌های گوگل و . . . امکان‌پذیر می‌سازد و موجب می‌شود تا پس از مدتی تعداد کاربران و بازدیدکنندگان شما به صدها و هزاران نفر و یا حتی بیشتر برسد.


۶- قانون صبر و شکیبایی

این قانونی است که در اغلب مسائل و موضوعات زندگی صادق است و جالب‌تر اینکه اغلب مردم اصلا تصور نمی‌کنند که در شبکه‌های اجتماعی هم صدق می‌کند. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند پس از مدتی به تعداد غیرقابل‌تصوری از مردن بسط و اشاعه پیدا کند، با این موضوع که مشکلی ندارید؟ و البته شما قادر به برقراری ارتباط با فوری و بدون فاصله با آنها می‌باشید، این موضوع هم قابل‌فهم است؟ اما نکته مهم در این رابطه این است که شما برای دست پیدا کردن به چنین رابطه‌ای نیازمند صبر و حوصله و صرف زمان می‌باشید.

۷- قانون ارزش

ارزش یکی از حیاتی‌ترین مسائلی است که شما باید از طریق شبکه‌های اجتماعی به مشتریان خود اثبات کنید. محتوای شما به آنها چه چیزی می‌دهد که پیش‌ازاین از آن بی‌بهره بودند؟ پاسخ به این سؤال ممکن است چیزی بی‌دوام و زودگذر باشد: شاید یک خنده ساده! یا شاید چیزی واقعی و یا دوام باشد: اطلاعات مفید و باارزش.

تعداد بسیار زیادی از شرکت‌ها هستند که باور دارند این تنها محصول آنهاست که باید ارزشی را برای مصرف‌کننده ایجاد کند. اما در حقیقت ارتباطات آنها هم باید ارزشی مناسب و مفیدی را برای مخاطبین آنها فراهم بیاورد.

۸- قانون تشکر

عموما زمانی که شخصی به‌طور شخصی با شما ارتباط برقرار می‌کند را فراموش می‌کنید، پس این افراد را در محیط آنلاین هم فراموش نکنید. کل ماهیت این موضوع در رابطه با مقابله‌به‌مثل است، شما برای من می‌نویسد و من هم برای شما می‌نویسم.اگر به رابطه دوسویه، همانند اتم، به‌عنوان کوچک‌ترین جزء تشکیل‌دهنده رابطه اجتماعی توجه می‌کنید، بنابراین هر آن چیزی که تشکیل‌دهنده این رابطه است نیز دارای اهمیت می‌باشد. تشکر و مقابله‌به‌مثل موجب شکل گرفتن رابطه می‌شوند. مردم‌دوست دارند احساس کنند که توسط دیگران شنیده می‌شوند و دیده می‌شوند. بنابراین به‌سوی آنها نگاه کنید و به گفته‌های آنها توجه کنید.

اگر به مردم توجه نمی‌کنید، محتوای آنها را به اشتراک نمی‌گذارید و در مورد آنها یا با آنها صحبت نمی‌کنید، نمی‌توانید از آنها چنین انتظاری داشته باشید. بنابراین توجه داشته باشید که همواره بخشی از زمانی را که در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنید باید به توجه کردن و اشتراک‌گذاری مطالب منتشرشده توسط دیگران سپری شود.

۹- قانون در دسترس بودن

همچنان که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، یکی بخش‌های حیاتی رسانه‌های اجتماعی خاصیت تعامل‌پذیری آنها می‌باشد. این شبکه‌ها موجب می‌شوند تا هرکسی که در آنها عضویت دارد به‌نوعی موجب غنای آنها شود. بنابراین اگر شما همانند یک انتشاردهنده سنتی محتوا رفتار کنید و تنها پیام خود را انتشار دهید، در حال از دست دادن فرصت بسیار زیادی می‌باشید.فقط و فقط اقدام به انتشار محتوای خود و سپس غیب شدن از صحنه نکنید. همواره در دسترس مخاطب خود باشید. همیشه بخشی از گفتگوی بین اعضاء را به خود اختصاص دهید. همواره به‌طور مستمر در شبکه‌های اجتماعی خود حاضر شوید و رابطه‌ای دوسویه را با آنها شکل دهید.